Vlad Mixich: Să zicem că ai de ales între o prăjitură şi o bucată de slănină. Este evident care e opţiunea delicioasă, dar care e alegerea sănătoasă pentru tine, zahărul sau grăsimea? Unii spun că întrebarea n-are sens pentru că tot ce contează e numărul de calorii. Aşa o fi? Ştefan Voinea sparge mitu’!

Ştefan Voinea: O serie de investigaţii recente ale presei americane dezvăluie că industria zahărului în frunte cu gigantul Coca-Cola a plătit milioane de dolari începând din anii 60 ca să ascundă legătura dintre consumul de zahăr şi obezitate şi să transmită mesajul fals că vina ar purta-o grăsimile. Timp de zeci de ani am fost bombardaţi cu ideea că grăsimea este diavolul. Şi aşa a început să dispară din dietele noastre. Dar, surpriză: scăderea consumului de grăsime nu ne-a făcut nici mai slabi, nici mai sănătoşi.

Un val de cercetări a scos la suprafaţă adevărul ştiinţific: consumul de grăsimi este în general sănătos. Grăsimile sunt o sursă importantă de energie şi au o mulţime de beneficii pentru sănătate. Singurele grăsimi nocive sunt cele trans, adică uleiurile vegetale hidrogenate folosite de industria fast food şi prezente în margarină, chipsuri şi în produsele de patiserie din comerţ.

Industria celor dulci susţine că poţi înghiţi oricât zahăr vrei dacă faci exerciţii şi eşti atent la câte calorii consumi. În realitate, afirmă cercetătorii, nu poţi să fugi de o dietă proastă!

Sursa caloriilor este foarte importantă pentru o viaţă sănătoasă. În timp ce consumul de grăsimi generează repede saţietate, consumul de zahăr generează foame şi duce la depunerea rapidă a grăsimii. Zahărul este un factor dovedit de risc pentru hipertensiune, diabet, obezitate, boli de rinichi, de inimă şi atacuri cerebrale.

Un studiu de referinţă al cercetătorilor americani arată efectul devastator al consumului excesiv de zahăr. Pentru fiecare 150 de calorii în plus provenite din zahăr, prevalenţa diabetului creşte de 11 ori, independent de greutate sau activitatea fizică. Alt studiu publicat în prestigiosul Jurnal al Asociaţiel Medicale Americane arată că persoanele care consumă 17% din calorii din zahăr au un risc mult mai ridicat de a muri din cauza bolilor de inimă comparativ cu cei care consumă doar 8% din calorii din zahăr.

Citeşte şi:  Ţigara electronică

Atenţie – zahărul adăugat se ascunde sub tot soiul de nume: glucoză, fructoză, dextroză, maltoză, sucroză. Nu cădeţi victimă mesajelor de marketing – toate sunt acelaşi lucru, aşa cum nu e vreo diferenţă între zahărul alb, zahărul brun, zahărul din flori de cocos sau alte prostii precum siropul de agave.

Dar aşa cum s-a dovedit că grăsimile nu sunt scaraoţchi, nici când e vorba de zahăr lucrurile nu pot fi pictate în alb şi negru. Zahărul se găseşte natural în fructe, legume, lactate şi este binevenit dacă provine din aceste surse naturale. Dar când e vorba de zahărul adăugat, trebuie să avem mare grijă. Agenţia Medicamentului şi a Hranei din Statele Unite recomandă un consum zilnic de maximum 50 de grame de zahăr, care înseamnă 10% dintr-o dietă de 2.000 de calorii. Adică o sticlă de 330 de mililitri de cola sau trei sferturi dintr-un baton de ciocolată.
Pe de altă parte, când e vorba de grăsime, putem consuma până la 660 de calorii pe zi, adică 70 de grame.

În concluzie, poţi mânca moderat bacon, slănină, cartofi prăjiţi în untură animală şi lactate cu conţinut ridicat de grăsime, dar ai mare atenţie la consumul de zahăr!