Vlad Mixich: Nu doar eu, dar foarte mulţi prieteni au suferit în ultima lună de gripa. Au suferit rău. Sau era o răceală mai urâtă? Rupem miturile despre răceală şi gripă cu Ştefan Voinea.

Ştefan Voinea: Să începem cu diferenţa dintre răceală şi gripă. Răceala debutează lent, durează 5-6 zile şi are simptome mai degrabă uşoare – nas înfundat, tuse, durere de gât şi uneori febră. Gripa în schimb se declanşează brusc — acum eşti bine iar peste 10 minute bum, te loveşte. Simptomele gripei durează mai mult, până la două săptămâni, şi sunt mai severe – febră ridicată, frisoane, dureri de cap şi musculare. Gripa prezintă riscuri ridicate pentru cei cu un sistem imunitar slăbit, pentru copii şi bătrâni. Complicaţiile pot fi foarte serioase – în fiecare an la nivel mondial se îmbolnăvesc *grav* de gripă până la 5 milioane de oameni dintre care 10% îşi pierd viaţa.

Ce putem face să ne ferim de răceală şi gripă? Se pare că bunica avea dreptate când zicea “nu ieşi mamă afară în frig că răceşti!”. Studiile arată că răceala şi gripa se răspândesc mult mai uşor când vremea este uscată şi rece, deoarece frigul afectează mucoasa nazală care ar trebui să îngreuneze pătrunderea microbilor prin căile respiratorii. E important de înţeles că nu frigul ne îmbolnăveşte, ci viruşii răcelii sau gripei, dar aceştia pătrund mai uşor în corp când afară e rece.

Pentru că răceala şi gripa se transmit nu doar pe calea aerului ci şi prin atingerea suprafeţelor contaminate, spălarea frecventă pe mâini şi dezinfectarea suprafeţelor scad şansele de îmbolnăvire. Dacă vrei să previi răceala, câteva studii au ajuns la concluzia că suplimentele cu usturoi ar fi de ajutor, dar au efecte adverse precum eczeme şi miros neplăcut.

Dacă vrei să previi gripa, există un vaccin care trebuie făcut anual la medicul de familie, deoarece viruşii gripei suferă frecvent mutaţii ale codului genetic. Eficienţa vaccinului antigripal variază foarte mult în funcţie de sezon, între 10 şi 60%. Cea mai bună eficienţă a vaccinului este în rândul copiilor între 6 luni şi 7 ani.

Citeşte şi:  Apa alcalină şi cea produsă prin osmoză inversă

Hai să vorbim puţin despre ce nu funcţionează. Surpriza cea mare este Vitamina C. O meta-analiză a 29 de studii în care au participat peste 11.000 de persoane a arătat că vitamina C nu are efect preventiv sau curativ asupra populaţiei generale, ci doar asupra celor ce depun efort pe vreme rece. Deci dacă eşti schior sau snowboarder, poţi să iei vitamina C când mergi pe pârtie, altfel probabil că nu te va ajuta.

Antibioticele sunt deseori luate eronat pentru răceală şi gripă deşi nu au niciun efect, ele sunt făcute să omoare *bacterii*, iar răceala şi gripa sunt cauzate de *viruşi*. Tot ce faci dacă iei antibiotic este să creşti riscul de a nu mai răspunde la un tratament cu antibiotice atunci când chiar ai nevoie. Ce nu mai are absolut niciun efect dovedit ştiinţific împotriva răcelii şi gripei? Echinaceea, ginsengul şi medicamentul homeopat Oscillococcinum.

Dacă deja te-ai îmbolnăvit, iată ce spun medicii că ar trebui să faci. Majoritatea persoanelor nu au nevoie de tratament medicamentos, ci doar să stea în casă, să se odihnească şi să bea multe multe lichide. Dacă ai febră şi dureri musculare, paracetamolul este eficient. Evită alcoolul şi tutunul, deoarece îţi vor agrava simptomele. Un medicament antiviral împotriva gripei poate fi prescris de medicul de familie însă va fi eficient doar dacă începi tratamentul în primele 48 de ore de când apar simptomele. Mai multe studii arată că şi zincul poate reduce duraţia şi severitatea gripei iar un studiu al universităţii din Wisconsin arată că meditaţia şi exerciţiile pot ameliora simptomele răcelii şi gripei, dar rezultatele nu au fost încă replicate.