Vlad Mixich: „Da, e cuminte, e atent la ore”. Să ai un copil atent: e una din primele laude la care râvnește orice părinte. Dar ce e atenția? E un dat de la Dumnezeu, o moștenire de la un unchi genial sau o abilitate care poate fi exersată? Și care e vârsta cea mai potrivită pentru primele exerciții de atenție? Răspunsul aici, la Mixul de Sănătate.

De când oamenii au inventat neuroimagistica, cunoscută mai obișnuit ca RMN sau computer tomograf, am reușit un lucru pe care nicio altă specie în istorie nu l-a făcut: să ne studiem în detaliu propriul creier. Așa s-a descoperit că există trei tipuri de atenție care folosesc rețele neuronale diferite. E ca și cum am avea trei orchestre diferite în creier: toate cântă Mozart, doar că una cântă un lied ușor, în timp ce alta se ocupă de o simfonie complexă. Atenția de alertă și atenția de orientare ne ajută să fim perceptivi la orice se întâmplă în jurul nostru și să izolăm din toate informațiile cu care suntem bombardați doar pe cele esențiale pentru supraviețuire.

Dar mai există un tip de atenție care este unică nouă, oamenilor! Doar noi avem tipul de neuroni necesari dezvoltării acestui tip de atenție: niște neuroni cu axoni foarte lungi care se găsesc în cea mai nouă și avansată parte a creierului nostru: cortexul prefrontal. Atenția executivă, căci despre ea vorbim astăzi, ne permite să ne controlăm emoțiile și să ne focalizăm gândurile, ca un laser, pe ceea ce ne interesează mai mult și să ne îndeplinim planurile. Michael Posner, un redutabil cercetător în domeniu, a demonstrat experimental că atenția executivă clar corelată cu performanțele școlare.

Atenția executivă începe să se dezvolte la copii abia în jurul vârstei de 3 – 4 ani și s-a observat că, prin stilul lor de educație, anumiți părinți își ajută copiii să-și dezvolte această abilitate esențială pe tot parcursul vieții. Căci da! Atenția asta ca un laser pe care doar noi oamenii o avem, poate fi antrenată cum antrenezi bicepșii la sală. Există inclusiv jocuri pe calculator proiectate special pentru copiii de până în 5 ani care duc la dezvoltarea atenției executive.

Citeşte şi:  Alcoolul şi dependenţa - interviu cu dr. Eugen Hrişcu

O altă metodă foarte bună de antrenament a atenției la copii sunt orele de muzică. Poate fi pian, sau vioară sau chiar tobă. Ingredientul esențial aici este perseverența. Iar efectele sunt uluitoare și dovedite științific tot prin neuro-imagistică: acei neuroni speciali ai atenției executive sunt mai dezvoltați la copiii care au făcut cel puțin un an și jumătate de muzică.

Bun, și dacă sunt atât de utile, atunci de ce astfel de ore nu sunt introduse în programa grădinițelor? Sunt: în țările scandinave sau în nordul Statelor Unite au început să apară astfel de ore special croite pentru antrenarea atenției copiilor. Iar cercetătorii au remarcat ceva ciudat: nu există un punct maximal până la care poți antrena atenția unui copil. Cu cât exersează mai mult, cu atât rezultatele sunt mai bune.

Există însă și un mic secret. Aderența copiilor la astfel de exerciții cu efect benefic dovedit științific depinde în mare măsură de afinitatea lor înnăscută pentru activitatea respectivă. Are ureche muzicală – trimiteți-l la pian. Nu are – atunci la tobe. Important e să-i placă.

Recomandare de informare suplimentară pentru curioși: cartea profesorului Walter Mischel: „The Marshmallow Test” / „Testul Bezelei”, tradusă și în limba română.